Υπέρβαρα ή παχύσαρκα είναι τουλάχιστον τρία στα δέκα παιδιά, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα του προγράμματος αξιολόγησης του ΕΥΖΗΝ για το σχολικό έτος 2013-2014, κατά το οποίο συμμετείχαν συνολικά 473.665 μαθητές από 4.792 σχολεία της χώρας. Πιο συγκεκριμένα, το 23,6% των αγοριών και το 23,3% των κοριτσιών αξιολογήθηκαν ως υπέρβαρα, ενώ το 11,2% των αγοριών και το 9,6% των κοριτσιών, αντιστοίχως, ως παχύσαρκα.
Οι περιφέρειες της Ελλάδας με τα υψηλότερα ποσοστά υπέρβαρων ή παχύσαρκων παιδιών ήταν αυτές του Νότιου Αιγαίου (38,8%), του Βόρειου Αιγαίου (36,7%) και της Κρήτης (36,2%), ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά παρατηρήθηκαν στις περιφέρειες της Δυτικής Ελλάδας, της Θεσσαλίας και της Ηπείρου (30,5%, 32,3% και 32,6%, αντιστοίχως).
Σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών, ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών της χώρας (63,6%) φάνηκε να απέχει σε μεγάλο βαθμό από το διατροφικό πρότυπο της Μεσογειακής δίαιτας, χωρίς να αναδεικνύονται σημαντικές διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών, αλλά και μεταξύ των μαθητών στις διαφορετικές περιφέρειες της χώρας. Αξιοσημείωτο είναι ότι προοδευτικά, από το Δημοτικό στο Λύκειο, ο βαθμός προσκόλλησης των μαθητών στη Μεσογειακή δίαιτα φάνηκε να μειώνεται, τόσο στα αγόρια (μείωση κατά 18,3%) όσο και στα κορίτσια (μείωση κατά 23,6%).
Επιπλέον, μόλις οι μισοί μαθητές της χώρας (54,9%) εμφάνισαν ικανοποιητικό επίπεδο σωματικής δραστηριότητας, ενώ περίπου το 25% των αγοριών και το 30% των κοριτσιών δήλωσε ότι δεν συμμετέχει σε κάποια αθλητική δραστηριότητα, εκτός από αυτές που πραγματοποιούνται εντός του σχολείου. Το ποσοστό των σωματικά δραστήριων αγοριών βρέθηκε υψηλότερο σε σχέση με το αντίστοιχο των κοριτσιών (62,5% έναντι 47,1%), ωστόσο τα αγόρια φάνηκε να υπερβαίνουν σε μεγαλύτερο ποσοστό (28,1%) τον επιτρεπτό χρόνο των 2 ωρών ενασχόλησης με καθιστικές δραστηριότητες(τηλεόραση, Η/Υ, ηλεκτρονικά παιχνίδια, κ.λπ.) την ημέρα, σε σύγκριση με τα κορίτσια (21,5%).
Παρακάτω παρουσιάζονται τα περιγραφικά αποτελέσματα ανά νομό, των μετρήσεων που πραγματοποιήθηκαν κατά την διάρκεια του δεύτερου έτους εφαρμογής του προγράμματος αξιολόγησης.
Τα χαρακτηριστικά των μαθητών που αξιολογήθηκαν ήταν:
1) Σωματική Διάπλαση (ύψος, βάρος, περίμετρος μέσης),
2) Φυσική Κατάσταση (παλίνδρομο τεστ αντοχής 20μ, άλμα σε μήκος χωρίς φορά, αναδιπλώσεις σε 30 δευτερόλεπτα, παλίνδρομο τεστ ταχύτητας 10Χ5 μέτρα, δίπλωση από καθιστή θέση με τεντωμένα γόνατα),
3) Επίπεδο Φυσικής Δραστηριότητας,
4) Καθιστικές Δραστηριότητες και
5) Διατροφικές Συνήθειες.
Τα προαναφερθέντα αποτελέσματα για το σχολικό έτος 2013-2014 είναι σε μεγάλο βαθμό παρόμοια με αυτά της περσινής χρονιάς, κατά την οποία τρεις στους δέκα μαθητές βρέθηκαν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, ενώ και πάλι μεγάλο ποσοστό φάνηκε να απέχει σημαντικά από το διατροφικό πρότυπο της Μεσογειακής δίαιτας (60,9%) και να μην έχει ικανοποιητικό επίπεδο σωματικής δραστηριότητας (33,6%). Το γεγονός αυτό αναδεικνύει τη σοβαρότητα του προβλήματος του υπερβάλλοντος βάρους στην παιδική και εφηβική ηλικία, το οποίο πια τείνει να λάβει επιδημικές διαστάσεις στη χώρα μας, καθώς και την αναγκαιότητα για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή παρεμβάσεων με στόχο τη βελτίωση των συνηθειών διατροφής και σωματικής δραστηριότητας του μαθητικού πληθυσμού.
Σχετικά Άρθρα:
- Συνοπτικά Αποτελέσματα Αξιολόγησης 2013-2014 στο πλαίσιο του…
- Συνοπτικά Αποτελέσματα Αξιολόγησης 2015-2016 στο πλαίσιο του…
- Στοιχεία Αξιολόγησης Μαθητών ανά Νομό κατά το σχολικό έτος…
- Συνοπτικά Αποτελέσματα Αξιολόγησης 2012-2013 στο πλαίσιο του…
- Συνοπτικά Αποτελέσματα Αξιολόγησης 2014-2015 στο πλαίσιο του…
- Στοιχεία Αξιολόγησης Μαθητών ανά Νομό κατά το σχολικό έτος…
- Στοιχεία Αξιολόγησης Μαθητών ανά Νομό κατά το σχολικό έτος…