Οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών εδραιώνονται, συνήθως, με βάση τις αντίστοιχες συνήθειες του οικογενειακού και του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος. Σήμερα, στο πλαίσιο της προάσπισης της υγείας των παιδιών, το σχολείο, ως φορέας αγωγής που ασκεί επιρροή μεγαλύτερη από αυτή των γονέων, μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στη βελτίωση των διατροφικών συνηθειών των παιδιών και στην υιοθέτηση επιλογών για την κατανάλωση υγιεινών τροφών. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί έχετε χρέος να ευαισθητοποιήσετε και να ενισχύσετε τις προσπάθειες των παιδιών και των οικογενειών τους, ώστε να υιοθετήσουν καλύτερες διατροφικές συνήθειες. Ένας από τους τρόπους για να το πετύχετε είναι η πραγματοποίηση διαφόρων δράσεων στην αίθουσα διδασκαλίας, οι οποίες θα ξεφεύγουν από τη λογική της παράδοσης ενός μαθήματος. Δοκιμάστε, λοιπόν, να εφαρμόσετε στην αίθουσα κάποιες από τις δραστηριότητες παρακάτω, οι οποίες περιέχουν ένα βιωματικό χαρακτήρα.

  • Κατά τη διάρκεια του μαθήματος μπορεί να προβλέπεται ένα 10λεπτο «διάλειμμα για φρούτα και λαχανικά», με σκοπό να αυξηθεί η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών από τα παιδιά. Στο πλαίσιο της δράσης αυτής οι μαθητές θα μαθαίνουν να καθαρίζουν φρούτα και λαχανικά και θα δοκιμάζουν τη γεύση τους, καταναλώνοντάς τα μαζί με εσάς και με τους συμμαθητές τους. Τα φρούτα και τα λαχανικά μπορείτε να τα φέρνετε εσείς και οι μαθητές από το σπίτι τους.

  • Στα παιδιά μπορεί να ανατεθεί η συγγραφή μικρών κειμένων ή ποιημάτων με μηνύματα σχετικά με την υγιεινή διατροφή. Επίσης, μπορούν να ανατεθούν εργασίες για θέματα που σχετίζονται με το αντικείμενο της διατροφής, να δημιουργηθούν κάρτες με υγιεινές συνταγές ή ζωγραφιές με ποικίλη σχετική θεματολογία. 

  • Ενδιαφέρουσα πρόταση είναι η διοργάνωση διαφόρων δράσεων γευσιγνωσίας, στις οποίες θα καλούνται οι μαθητές να δοκιμάσουν υγιεινά τρόφιμα και σνακ, τα οποία θα καταναλώνονται μέσα στην αίθουσα. Σκοπός αυτών των δράσεων θα είναι το να γνωρίσουν τα παιδιά τρόφιμα που ίσως δεν γνώριζαν, να πάρουν ιδέες για επιλογές θρεπτικών τροφίμων και να αναθεωρήσουν τυχόν αρνητική εικόνα που είχαν σχηματίσει για συγκεκριμένα τρόφιμα.

  • Επίσης, μπορεί να διοργανωθεί μια γιορτή πρωινού στην αρχή της πρώτης ώρας του ωρολογίου προγράμματος, στην οποία οι μαθητές θα μάθουν τι περιέχει ένα πλήρες πρωινό και θα το καταναλώσουν μαζί με εσάς και τους συμμαθητές τους, με σκοπό να δοθεί έμφαση στην αξία του γεύματος αυτού και να συνδεθεί με θετικές εμπειρίες.

  • Μια άλλη δράση μπορεί να αποτελεί η καθιέρωση «θεματικών εβδομάδων», για παράδειγμα «εβδομάδα χωρίς ανθυγιεινά σνακ» ή «εβδομάδα χωρίς αναψυκτικά», κατά τη διάρκεια των οποίων θα καλούνται οι μαθητές να περιορίσουν την κατανάλωση των συγκεκριμένων τροφίμων και να συμπληρώσουν στην αίθουσα ερωτηματολόγια, στα οποία θα καταγράψουν τη συχνότητα κατανάλωσης των τροφίμων αυτών κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης εβδομάδας.

  • Επιπλέον, μπορεί να πραγματοποιούνται διαγωνισμοί μεταξύ των μαθητών, για παράδειγμα, για τη δημιουργία αφίσας με σύντομα και πρωτότυπα μηνύματα για την υγιεινή διατροφή.

  • Η ενασχόληση με θέματα διατροφής μπορεί να γίνεται και μέσα από τη διαθεματική συνεργασία μεταξύ των μαθημάτων, προσδίδοντας έτσι ένα διασκεδαστικό χαρακτήρα, για παράδειγμα μέσα από τα καλλιτεχνικά ή τη μουσική.

Τέλος, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι οι λεκτικές συμβουλές είναι πολύ λίγο αποτελεσματικές, οπότε για να ενισχυθούν οι επιθυμητές συμπεριφορές διατροφής στους μαθητές δεν χρειάζεται να πεισθούν με τη λογική, αλλά να δουν τις συγκεκριμένες συμπεριφορές να εφαρμόζονται από τα πρότυπά τους, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεστε και οι ίδιοι.    

Καινοτόμες δραστηριότητες στην αίθουσα για τη βελτίωση των διατροφικών συνηθειών των μαθητών